گیمیفیکیشن (Gamification) و ارتباط آن با طراحی سایت
نوشته شده توسط : طراحی سایت

یکی از واژه های که جدیدا بسیار از شرکت ها بزرگ و مطرح جهان برای استخدام ، ارتقا دانش کارمندان خود ، طراحی سایت ها و ... استفاده می کنند واژه گیمیفیکیشن (Gamification) می باشد این مفهوم که همانطور که از نامش آمده است از بازی ها نشات می گیرد . همه انسان ها بازی کردن را بیش از کار کردن دوست دارند چرا که بر طبق آمارهای علمی به دست آمده هنگام بازی و لذت بردن از آن یک ماده شیمیایی به نام دوپامین در انسان ترشح می شود که علاوه بر حس لذت و نشاط در انسان باعث می شود کاری که در حال انجام آن می باشد را با کیفیت بهتری انجام دهد از این رو بسیاری از شرکت ها و موسسات بزرگ دنیا برای اینکه سطح کیفیت کارمندان خود را بالا ببرند سعی می کنند از گیمیفیکیشن استفاده نمایند آن ها یک بازی کامپیوتری درست می کنند که در آن مراحل انجام کار مرتبط با کارهای تخصصی شرکت و یا موسسه می باشد و علاوه بر یاد دادن و ارتقا سطح کیفیت کارمندان خود ، نشاط را برای آنها به ارمغان می آورد .


همچنین بسیاری از شرکت ها برای استخدام نیروی خود به این مفهوم روی آورده اند آن ها در طراحی سایت خود قسمتی را با  مفهوم گیمیفیکیشن ایجاد کرده اند و از اشخاصی که تمایل به استخدام دارند می خواهند در این بازی شرکت کرده و آن را به اتمام برسانند البته می تواند این قسمت زمان نیز داشته باشد و در کل طرح های نوآورانه خاصی در آن ایجاد شود برخی از سایت های که با این کار طراحی شده اند می توان نام برد سایت مانند Habitica که به اشخاص کمک می کند طراحی خود را قوی تر نمایند آن ها براساس حرکاتی که براساس طراحی بنا شده است به کاربران خود امتیاز می دهند و به آن ها می فهمانند در کدام قسمت ها قوی تر و در کدام بخش ها در طراحی ضعیف تر عمل می کنند .


یک طراحی سایت دیگری که با این مفهوم پیاده سازی شده است Zurb می باشد ، هدف این سایت پیدا کردن شی و دستارودهای آن است در این سایت اشخاص به دنبال گاوهای می گرددند که در این سایت و مکان های بازی مخفی شده اند . یک صفحه از سایت وجود دارد که شما می توانید تمامی گاوهای موجود را تشخیص دهید . این کار باعث می شود کاربر مهارت پیمایش صفحات را با به دست آورد و در پیدا کردن محتوا و اشکال مهارت پیدا نمایند . یکی دیگر از سایت های که شاید برای بسیاری از اشخاص آشنا باشد سایت لینکدین می باشد این سایت روی رقابت و تکمیل فرم ها متمرکز شده است . این سایت کاربران را تشویق می نماید پروفایل خود را پر کرده و مهارت های واقعی خود را در آن قرار دهند هر قسمتی که کاربر پر کند به عنوان یک تغییر وضعیت با یک نوار نشان می دهد . همچنین کاربران را تشویق می کند که شغل های مرتبط با مهارت های خود را نگاه کنند .





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: